Projekt biblioteczny „W październiku biblioteki szkolne rządzą” w ramach MMBSZ
Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2019 przebiegał pod hasłem „Wyobraź sobie”
W październikowe przedsięwzięcia została włączona cała społeczność uczniowska.
Uczniowie klas I-V wzięli udział w akcji czytelniczej „Książka na MEDAL”. Przeprowadzono rozgrywkę miedzy książkami: serią “Hania Humorek” Megan McDonald; serią „Zaopiekuj się mną” Holly Webb; serią „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmarka. Każdy uczeń mógł zagłosować tylko na jedną serię książek.Rywalizacja była bardzo gorąca i wyrównana. Po podliczeniu głosów okazało się, że seria „Zaopiekuj się mną” i seria „Biuro detektywistyczne” otrzymały tę samą liczbę głosów. Spośród uczestników akcji wylosowano dwie osoby, które otrzymały od biblioteki nagrody książkowe.
Przeprowadzono Szkolny Konkurs na hasło promujące czytelnictwo: „Wyobraź sobie”. Konkurs adresowany był do uczniów klas VI-VIII. Laureaci otrzymali dyplomy i nagrody.
Nasi uczniowie brali udział w Wojewódzkim Konkursie fotograficznym „Biblioteka w oczach czytelnika”, zorganizowanym przez Sekcję Bibliotekarską przy Zarządzie Okręgu Śląskiego ZNP w Katowicach. Prace konkursowe wykonały: Oliwia Regulska i Joanna Urbańska z klasy 4a. Uczennice Martyna Krawczyk z klasy 7a i Matylda Szymczyk z klasy 8a brały udział w Powiatowym Konkursie Wiedzy o Książce i Literaturze „Czytam, więc jestem”zorganizowanym w Szkole Podstawowej nr 24 w Częstochowie (wyniki w listopadzie).
Przygotowano gazetki okolicznościowe: „Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2019” (gazetka promująca święto bibliotek), „Anna Świrszczyńska – poetka, dramatopisarka, prozaik” w 35. rocznice śmierci. Zorganizowano ciekawe wystawy: „Książki z dedykacjami” (ekspozycja książek ze zbiorów biblioteki szkolnej opatrzonych dedykacją autora); „Anna Świrszczyńska autorka dla dzieci i młodzieży” (promocja twórczości poetki ze zbiorów biblioteki szkolnej), „Nowości w bibliotece”(ekspozycja książek otrzymanych w darze).
Wzięliśmy udział w ogólnopolskim programie Empiku „Wsparcie dla bibliotek szkolnych”. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu pracy plastycznej przedstawiającej scenkę z wybranej przez uczniów książki, sfotografowanie Pracy Konkursowej oraz przesłanie jej wraz opisem scenki do Organizatora. Wybraliśmy książkę pt.„Bajki o misiach z czterech stron świata” autorstwa Anieli Cholewińskiej-Szkolik.
W ramach realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego CEO „PoczytajMY” odbyły się zajęcia czytelnicze w oparciu o utwór „Kot w butach” dla uczniów klasy 1A. Dzięki temu utworowi, dzieci mogły poznać historię niezwykłego kota, który przyniósł szczęście młynarczykowi. Bohater bajki nie tylko umiał przemawiać ludzkim głosem, ale był zwierzakiem sprytnym, inteligentnym i przebiegłym.
W ramach święta bibliotek zorganizowano wyjścia do Biblioteki Publicznej, Filii nr 15. Uczniowie klasy 7c poznali specyfikę pracy biblioteki osiedlowej oraz uczestniczyli w zajęciach bibliotecznych pt. „Wkręć się w czytanie”. Uczniowie klasy 3a, 3b, 2d wzięli udział w spotkaniu autorskim z Joanną Olech natomiast uczniowie klasy 2a i 4b z Elizą Piotrowską. Pisarki zaprezentowały swój dorobek literacki oraz przedstawiły przywiezione ze sobą postaci z opowiadań. Biblioteka szkolna zbogaciła się o nowe tytuły „Poppintrokowie: opowiadania z magia i dreszczykiem autorstwa Joanny Olech oraz „Ciocia Jadzia – Szkoła” autorstwa Elizy Piotrowskiej. Książki posiadają dedykacje od autorów.
Zorganizowano dla uczniów klas drugich warsztaty czytelnicze poświęcone serii książek Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai autorstwa Martina Widmarka. W ramach warsztatów zaprezentowano pokaz multimedialny połączony z interaktywnym czytaniem fragmentów książek oraz wspólnie rozwiązywano zagadki detektywistyczne. Biblioteka szkolna nabyła kolejny tom „Tajemnica srebra”. I tym razem Lasse i Maja muszą wkroczyć do akcji!
Podejmowane działania w ramach święta bibliotek wpisują się w rządowy projekt „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Realizując projekt promowano bibliotekę, uwrażliwiano kulturowo i społecznie, rozwijano wśród uczniów indywidualne zainteresowania i nawyk czytania.
Opracowała Iwona Tutak